De bijzonderheden op uw kredietoverzicht

Kredietaanbieders plaatsen verschillende bijzonderheden (ook bekend als codes) om aan te geven wat de status is van uw kredietregistratie:

Achterstandsmelding (A)
U loopt meerdere termijnen achter met het betalen van uw lening of krediet en u heeft een vooraankondiging ontvangen van uw kredietverstrekker dat deze een achterstandsmelding gaat doen bij BKR.

Herstelmelding (H)
U heeft een betalingsachterstand ingelopen, maar uw krediet loopt nog. Loopt u de achterstand in en heeft u uw krediet afgelost? Dan ziet u alleen dat het krediet is beëindigd.

Betalingsregeling (1)
U heeft een betalingsachterstand, maar u heeft afspraken gemaakt met de kredietaanbieder om deze in delen terug te betalen: een betalingsregeling. Deze betalingsregeling bent u overeengekomen nadat een achterstandsmelding is gedaan bij BKR.

Opeising (2)
U heeft een betalingsachterstand en de kredietaanbieder eist de betaling van het gehele bedrag in één keer op. Vaak wordt er nu een incassobureau ingezet. Wanneer u het bedrag volledig afbetaalt, wordt er een einddatum bij gezet door de kredietaanbieder en ziet u de einddatum in uw kredietoverzicht.

Afboeking (3)
​​Bij deze code gaat het om een kwijtschelding of een afboeking:

  • De kredietaanbieder heeft € 250 of meer kwijtgescholden van uw betalingsachterstand. U hoeft het bedrag dan niet langer te betalen en u ziet geen einddatum bij uw krediet staan.
  • Een afboeking betekent dat de kredietverstrekker een bedrag afboekt dat hij niet meer verwacht terug te krijgen. Het krediet loopt dan wel door, er is (nog) geen einddatum.

Onbereikbaar (4)
De kredietaanbieder heeft contact met u gezocht, maar u bent al langere tijd onbereikbaar.

Preventieve betalingsregeling (5)
U heeft een betalingsachterstand op uw hypotheek en u heeft uit voorzorg afspraken gemaakt om die terug te betalen. Dit is een preventieve betalingsregeling. Dit doet u om serieuze achterstanden te voorkomen. Als u betaald heeft, wordt de code weer verwijderd.

Waarom worden gebeurtenissen vastgelegd?
Heeft u een betalingsachterstand of gaat er iets anders mis met uw krediet? Iedere gebeurtenis wordt vastgelegd met een tijdstempel. Daarmee kan de kredietverstrekker uw betaalgeschiedenis achterhalen en een beeld vormen van uw betaalgedrag. Op basis van dit betaalgedrag bepaalt de kredietaanbieder of u een nieuw krediet zonder problemen kunt terugbetalen. Deze informatie is ook bestemd voor andere kredietverstrekkers om mee te nemen in hun beslissing of ze uw aanvraag voor een nieuwe lening willen toekennen.